2310424690 Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 215, Θεσσαλονίκη info@thessdiep.gr
hero image



 

 
 
 
 
Λογοθεραπεία
Διεπιστημονικό Θεραπευτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης - Παπαδήμου Λυδία


Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που έχει ως γνωστικό αντικείμενο τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων γύρω από την Ανθρώπινη Επικοινωνία - Φωνή, Ομιλία, Λόγο (προφορικό, γραπτό), μη λεκτική επικοινωνία - και τις διαταραχές αυτής, καθώς και τις διαταραχές των καταποτικών κινήσεων του στοματοφάρυγγα.

Ειδικότερα ασχολείται με τις διαταραχές:
    • Λόγου (προφορικού και μη)
    • Ομιλίας
    • Επικοινωνίας
    • Φωνής
    • Σίτισης και κατάποσης

Οι λογοθεραπευτές παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες σε άτομα με τις ακόλουθες διαταραχές:

  • Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας
  • Αρθρωτικές διαταραχές
  • Φωνολογικές διαταραχές
  • Δυσαρθρία
  • Διαταραχές στη ροή της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
  •  Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές
  • Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
  • Γλωσσικές δυσκολίες που οφείλονται σε νοητική υστέρηση
  • Βαρηκοΐα - κώφωση
  • Διαταραχές χρήσης της γλώσσας- Πραγματολογικές Διαταραχές (Αυτισμός, Σύνδρομο Asperger, Σημασιολογική – Πραγματολογική διαταραχή)
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Διαταραχές στη σίτιση και κατάποση (δυσφαγία)
  • Διαταραχές φωνής
  • Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες
  • Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή)
  • Νευρογενείς διαταραχές και σύνδρομα
  • Εγκεφαλικά επεισόδια – αφασίες
  • Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
  • Νόσος Αλτσχάιμερ, Νόσος Πάρκινσον
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
     
     
     
 

Σκοπός της Λογοθεραπείας είναι:
    • Η πρόληψη
    • Η πρόγνωση 
    • Η διάγνωση 
    • Η θεραπεία/ αποκατάσταση 
    • Η επιστημονική μελέτη των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας, της φωνής, της σίτισης και της επικοινωνίας.
    • Ενημέρωση του ευρύ κοινού, επαγγελματιών εκπαίδευσης και υγείας σχετικά με την επιστήμη της Λογοθεραπείας.

Οι βασικοί τομείς που εξετάζει είναι τρεις:

  • Ομιλία: η ικανότητα να συνδέει ήχους για την άρθρωση των λέξεων, τον ομαλό ρυθμό και τη σωστή ποιότητα φωνής.
  • Λόγος: η ικανότητα αντίληψης και έκφρασης λέξεων – εννοιών που ακούει ένα άτομο στο περιβάλλον του και η ικανότητα σύνδεσης των λέξεων αυτών για το σχηματισμό προτάσεων και την κατάλληλη χρήση τους. Βασίζεται στη σωστή λειτουργία και στον συντονισμό των συστημάτων της αναπνοής, φώνησης, αντήχησης και άρθρωσης. Παιδιά με προβλήματα λόγου μπορεί να παρουσιάσουν δυσκολίες στην κατανόηση εντολών, ερωτήσεων, οδηγιών κλπ καθώς η κατανόηση προηγείται της έκφρασης.
  • Επικοινωνία: είναι η ανταλλαγή πληροφοριών, ιδεών και συναισθημάτων μεταξύ των ανθρώπων. Προϋποθέσεις για την σωστή επικοινωνία είναι οι ικανότητες της κατανόησης και έκφρασης του προφορικού και του γραπτού λόγου. Υπάρχουν δύο μορφές επικοινωνίας: η λεκτική και η μη λεκτική. Η λεκτική είναι κάθε προσπάθεια επικοινωνίας που κάνουμε χρησιμοποιώντας λέξεις και προτάσεις ενώ η μη λεκτική είναι αυτή που γίνεται με το ύφος, τον τόνο, τη διάθεση, τις χειρονομίες και γενικά τη σωματική και συναισθηματική συμπεριφορά.
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 

Πότε είναι καλό να συμβουλευτώ έναν λογοθεραπευτή;

• Απουσία ομιλίας έως την ηλικία των 2 ετών περίπου
• Χρήση φωνηέντων προς αντικατάσταση συλλαβών π.χ. αατό αντί για παγωτό
• Χρήση μονολεκτικών απαντήσεων
• Περιορισμένο λεξιλόγιο σε σχέση με συνομηλίκους του
• Δεν ακολουθεί απλές εντολές π.χ. (δώσε το παιχνίδι) και σύνθετες εντολές π.χ. (βάλε την μπάλα μέσα στο καλάθι) ανάλογα με την ηλικία του
• Δεν απαντά σε ερωτήσεις αλλά τις επαναλαμβάνει π.χ. ερώτηση «πήγες σχολείο;» – απάντηση «πήγες σχολείο;»
• Δεν κατανοεί την σημασία των επιρρημάτων πάνω , κάτω, πίσω, μπροστά κ.τ.λ.
• Μπερδεύει τα φύλλα- γένη π.χ. λέει «αυτός έφυγε» αναφερόμενο στην αδερφή του
• Μπλοκαρίσματα στην ομιλία π.χ. μμμμ-μαμά
• Επανάληψη συλλαβών π.χ. παπαπα -παγωτό
• Υπερβολικά γρήγορος ρυθμός ομιλίας
• Δεν γίνεται κατανοητό από μη οικεία πρόσωπα
• Δεν παράγει φωνήματα π.χ. /σ/, /ρ/,/ξ/,/π/κ.τ.λ.
• Αντικαθιστά φωνήματα π.χ. το β το λέει δ, το θ το λέει φ
• Χρησιμοποιεί μονολεκτικές φράσεις σε ηλικία άνω των 2 ετών π.χ. αντί για «θέλω βόλτα» λέει «βόλτα»
• Κάνει συχνά γραμματικά και εκφραστικά λάθη π.χ. αντί για «εχθές βρήκα» λέει «εχθές βρίσκω»
• Δεν χρησιμοποιεί ορθή σύνταξη στις εκφραστικές του προτάσεις
• Δυσκολεύεται να διηγηθεί απλά πρόσφατα γεγονότα
• Του μιλάτε και σας αγνοεί
• Δεν αντιδρά σε θορύβους
• Αντιδρά υπερβολικά έντονα σε θορύβους
• Δεν κατανοεί αυτά που του λέτε
• Δεν χρησιμοποιεί άρθρα / επίθετα στο λόγο του
• Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό
• Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες ακουστικής διάκρισης και οπτικής αντίληψης
• Δεν σας κοιτά στα μάτια όταν του μιλάτε
• Το παιχνίδι του είναι μονότονο και επαναλαμβανόμενο
• Μοναχικό παιχνίδι
• Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του
• Δεν μιμείται κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου σας
• Αγνοεί τα άτομα γύρω του και το τι συμβαίνει γύρω του
• Επαναλαμβάνει τις ίδιες λέξεις και φράσεις ξανά και ξανά
• Αναφέρεται στον εαυτό του σε τρίτο ενικό πρόσωπο
• Δυσκολεύεται να επικοινωνήσει τις επιθυμίες του
• Διαφυγή τροφής / ποτού από τα χείλη
• Βήχας κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά την κατάποση τροφής/ ποτού
• Μεγάλη προσπάθεια
• Περισσότερος χρόνος κατά της μάσηση ή την κατάποση
• Αποφυγή σκληρών τροφών